Friday, August 19, 2011

cream puff jijie




assalamualaikum…

cream puff gebu!!



ye2.arini aku nak update ag.tengahari tadi aku dan adik pempoanku cuba try wat cream puff sendiri sebagai juadah bukak pose.kira nak rasmi oven baru.tpi yg sedihnya ada satu dulang cream puff tue hangus terbakar kat atas tyme aku g solat.da suwuh adik aku tgokkan tapi boley plak dia tertidur!!!terbakar hati aku cam cream puff tue!!nasib bek bez gak.ala ok la pertama kali cuba kan.*pujuk diri sendiri*.nie aku share resepinya.cuba jgn x cuba ye!senang aje dong!

CREAM PUFF JIJIE & SIS

Untuk kulit:

o 200g mentega

o 500ml air

o ½ sudu the garam

o 300g tepung (syor guna tepung rose)

o 9 biji telur (gred b)

o 1 sudu the aising vanilla

Cara-caranya:

1. Rebus air dan masukkan mentega, garam dan gula.kacau sebati.(atas dapur gas yeJ)

2. Kemudian masukkan tepung dan kacau hingga sebati.biarkan sejuk.

3. Angkat bahan2 tadi masukkan ke dalam mesin pemukul.tambahkan aising vanilla dan masukkan telur satu demi satu.

4. Pukul hingga kembang molek dan masukkan ke dalam bentuk rosette.

5. Bakar pada suhu 200’c untuk 25minit hingga elok untuk dipegang.

Untuk inti:

o 300ml susu cair/susu segar

o 2 sudu besar tepung kastard.

o 1 sudu the tepung jagung

o 75g gula

o Jagung manis(ikut citarasa masing2)

o 4 biji kuning telur

o 3 sudu besar mentega

o Sedikit esen vanilla

Cara-caranya:

1. Panaskan susu di dapur.masukkan tepung kastard,gula dan jagung manis.

2. Masuk kuing telur satu demi satu.

3. Kacau rata dan masukkan mentega.lau nak pekat masuk tepung jagung.kacau cepat2.biarkan ia sejuk.

p/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...